سرایت پذیری سویه تازه کرونا از دلتا پیشی گرفت

به گزارش وبلاگ راضانی، یک جهش نو و کمی مسری تر از نوع دلتای به شدت قابل انتقال کووید 19 توجه بعضی کشور ها به ویژه بریتانیا را به خود جلب نموده است.

سرایت پذیری سویه تازه کرونا از دلتا پیشی گرفت

به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین داده های دولت بریتانیا که این جهش را به عنوان نوع در حال توسعه در این کشور توصیف می نماید، 6 درصد از تمام موارد نو توالی یابی ژنتیکی شده در هفته آخر سپتامبر را تشکیل داده است.آژانس بهداشت عمومی کانادا نیز تایید نموده که این جهش که دلتا پلاس نامیده می شود، به کانادا نیز راه پیدا نموده و 9 مورد از موارد ابتلا در ماه جولای را شامل می شود.

کارشناسان می گویند در حالی که این جهش ارزش پایش دارد، هنوز معین نیست آیا این زیرمجموعه دلتا که AY.4.2 نامیده شده، به گونه ای نگران نماینده مانند سویه اصلی دلتا تبدیل خواهد شد یا خیر.

AY.4.2 چیست؟

AY.4.2 آخرین جهش شناسایی شده ویروس کووید 19 است که توسعه آن منجر به هزاران جهش و سویه شده است. این نوع نو برای اولین بار در ماه جولای شناسایی و معین شد که با بعضی جهش های نو بر پروتئین اسپایک تاثیر داشته است.

شاخه ای از گونه دلتا حاوی 2 جهش در پروتئین سنبله خود است که به ویروس اجازه می دهد به سلول های خونی انسان نفوذ کند.این جهش ها که با نام های Y 145 H و A 222 V شناخته می شود، در انواع دیگر نیز یافت شده است که قدمت آن به مراحل اولیه همه گیری بازمی شود.در حالی که کارشناسان می گویند این جهش های پروتئینی در گذشته منجر به افزایش قابلیت انتقال نشده، اما اذعان دارند که ترکیب با خواص نوع دلتا می تواند به AY.4.2 مزایایی برای انتقال ارائه کند.

استفن هاپتون کان، متخصص بیماری های عفونی در دانشگاه بریتیش کلمبیا، در این خصوص گفت: ما واقعا نمی دانیم این مزیت چیست و امیدواریم به گونه ای نباشد که از سیستم ایمنی افراد کاملا واکسینه شده فرار نکند.

این چیزی است که ما بیشتر نگران آن هستیم.فرانسوا بالو، مدیر موسسه ژنتیک دانشگاه کالج لندن، تخمین زده AY.4.2 می تواند تا 10 درصد بیشتر از نوع اصلی دلتا قابل انتقال باشد.

در ایالات متحده انواع AY به وسیله مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری به عنوان انواع نگران نماینده لیست شده است. با این حال معین نیست چه تعداد از موارد توالی کووید 19 در این کشور ناشی از نوع AY.4.2 است، زیرا آژانس آن را جدا از سایر انواع AY لیست ننموده است.

معین نیست که آیا نوع دلتا پلاس عفونی تر است یا خیر، اما دکتر کریستینا پاگل، مدیر واحد تحقیقات بالینی و استاد تحقیقات عملیاتی در دانشگاه کالج لندن، تاکید نمود این احتمال وجود دارد.

وی می گوید: AY.4.2 حدود 10 درصد بیشتر از دلتا قابل انتقال است؛ بنابراین کمی بدتر است، اما این مقدار انتقال فاصله زیادی با نوع دلتا ندارد.

مطالعه ای که به وسیله موسسه تحقیقات لایب نیتس آلمان انجام و در 11 اکتبر منتشر شد، نشان داد سویه دلتا پلاس در حمله به سلول های ریه و مقاومت در برابر درمان کارآمدتر است. این مطالعه بعلاوه نشان داد که سویه دلتا به ویژه در برابر آنتی بادی های مونوکلونال که به جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان کووید 19 یاری می نماید، مقاومت می نماید.

با این حال همان مطالعه نشان داد که ترکیبی از واکسن های پیشرفته فایزر و آسترازنکا می تواند یک محافظت قوی در برابر نوع دلتا و شاخه AY.4.2 ایجاد کند.محققان موسسه لایب نیتس در بیانیه ای اعلام کردند ترکیب 2 واکسن ممکن است یک محافظت ایمنی به ویژه قوی در برابر انواع سارس کوو 2 ایجاد کند.

علائم نوع دلتا پلاس چیست؟

علائم دلتا پلاس تا حد زیادی مشابه نوع دلتاست و بیماران مبتلا به دلتا پلاس علائمی مانند معده درد و استفراغ، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، درد مفاصل و اختلال شنوایی را نیز تجربه می نمایند. اپلیکیشن Zoe Covid گزارش نموده علائمی مانند سردرد، آبریزش بینی و گلودرد در نوع دلتا بیشتر از علائم رایج کووید مانند سرفه، تب و از دست دادن بویایی یا چشایی است.

در کدام کشور ها دلتا پلاس مشاهده شده است؟

بر اساس آمار منتشر شده، سویه AY 4.2 در 33 کشور در سراسر دنیا شناسایی شده، اما اکثریت قریب به اتفاق موارد در بریتانیاست.ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا، گفت: ما همواره در حال شناسایی انواع نو هستیم.

این موضوع شامل نسخه نوی از نوع دلتاست که در حال حاضر با نام AY.4.2 شناخته می شود و اکنون در حال توسعه است. در حال حاضر دلیلی وجود ندارد که باور کنیم AY 4.2 یک تهدید بزرگتر است. شاید نوع بعدی یا بعد از آن چنین باشد؛ بنابراین ما باید برای آنچه رخ می دهد، آماده باشیم.این نوع در بریتانیا و در کشور هایی از جمله هند، چین، ایالات متحده، سوئیس، ژاپن، پرتغال، لهستان، نپال، تایلند و روسیه نیز یافت شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 705

به "سرایت پذیری سویه تازه کرونا از دلتا پیشی گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرایت پذیری سویه تازه کرونا از دلتا پیشی گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید