چرا اروپا واکسن آسترازنکا متوقف نموده است؟، آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا هم استفاده از واکسن آسترازنکا را متوقف کردند

به گزارش وبلاگ راضانی، خبرگزاری خبرنگاران-شماری از کشورها از جمله دانمارک، اتریش، آلمان، ایرلند، تایلند و ... در روزهای گذشته استفاده از واکسن کرونا ساخت شرکت آسترازنکا را به طور موقت متوقف نموده اند.

چرا اروپا واکسن آسترازنکا متوقف نموده است؟، آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا هم استفاده از واکسن آسترازنکا را متوقف کردند

با ما همراه باشید و با تور فرانسه ارزان از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ،مقام های مسئول در این کشورها دلیل توقف فرایند واکسیناسیون با واکسن آسترازنکا را دریافت گزارش هایی مبنی بر ایجاد لخته خون در افرادی که یک دُز از این واکسن به آنان تزریق شده است، عنوان نموده اند.

این درحالی است که شواهدی مبنی بر اینکه تزریق واکسن آسترازنکا عامل این اتفاق بوده باشد، وجود ندارد.

آژانس دارویی اروپا و سازمان دنیای بهداشت اعلام نموده اند که داده های موجود، ارتباط واکسن آسترازنکا و لختگی خون را اثبات نمی نماید و افراد باید به ایمن سازی ادامه دهند.

چه اتفاقی افتاده است؟

دانمارک جزو نخستین کشورهایی بود که هفته گذشته پس از ارائه گزارش لخته شدن خون در بعضی افراد واکسن زده، از جمله فردی که چندین لخته در بدنش ایجاد شد و 10 روز پس از دریافت واکسن درگذشت، استفاده از واکسن آسترازنکا را متوقف کرد.

مقام های بهداشتی دانمارک اعلام نمودند که این تعلیق، حداقل دو هفته طول می کشد تا موارد لخته خونی آنالیز شوند. با این وجود آنان تأکید دارند که در حال حاضر نمی توان نتیجه گرفت میان واکسن و لخته های خون، پیوندی وجود دارد.

نروژ، ایسلند، بلغارستان، تایلند و کنگو نیز به فاصله کمی از این الگو پیروی کردند. مقام های نروژ روز شنبه اعلام نمودند که چهار فرد زیر 50 سال که واکسن آسترازنکا به آنان تزریق شده، پلاکت خونشان به طور غیرمعمول کاهش داشته است؛ حالتی که می تواند منجر به خونریزی شدید گردد.

ایرلند و هلند نیز روز یکشنبه اعلام نمودند که آنها نیز استفاده از واکسن آسترازنکا را به طور موقت متوقف نموده اند. مقام های هلند مانند سایر کشورها گفته اند که تعلیق واکسن آسترازنکا کاملاً پیشگیرانه است.

هوگو دو ژونگ، وزیر بهداشت هلند گفت: ما همواره باید با احتیاط عمل کنیم، به همین دلیل منطقی است که الان دکمه توقف را فشار دهیم.

شرکت آسترازنکا در پاسخ به تعلیق استفاده از واکسن ساخت این شرکت در بعضی کشورها اعلام نمود که اطلاعات مربوط به 17 میلیون نفری که در سراسر اروپا واکسن آسترازنکا را دریافت نموده اند، به دقت آنالیز نموده است. بر اساس گزارش شرکت آسترازنکا هیچ شواهدی از افزایش خطر لخته شدن خون در هر گروه سنی یا جنسیتی در هیچ کشوری وجود ندارد.

آیا شاهدی وجود دارد که واکسن آسترازنکا عامل این اتفاق باشد؟

آژانس دارویی اروپا اعلام نموده است: هیچ نشانه ای وجود ندارد که واکسیناسیون با واکسن آسترازنکا باعث این شرایط شده باشد. یک مقام مسئول در حوزه دارویی اتحادیه اروپا نیز گفت که تعداد گزارش های لخته شدن خون در افرادی که واکسن آسترازنکا دریافت نموده اند از کسانی که این واکسن را دریافت ننموده اند، بیشتر نیست.

در بریتانیا، کشوری که 11 میلیون دوز واکسن آسترازنکا تزریق شده است (بیش از هر کشور دیگر) گزارش هایی در خصوص 11 نفر وجود دارد که پس از تزریق واکسن، لختگی خون پیدا نموده اند. در هیچ یک از موارد اشاره شده ثابت نشده که واکسن عامل این اتفاق بوده است.

بعضی پزشکان گفته اند که چون واکسیناسیون با تزریق به افراد آسیب پذیر شروع شده است، این افراد احتمالاً از قبل دارای مسائل سلامتی بوده اند. متخصصان امور بهداشتی معتقدند که این مسئله می تواند معین کند آیا تزریق واکسن عامل بوده است یا خیر؟

چرا واکسیناسیون متوقف شده است؟

در پی استفاده گسترده از انواع واکسن ها، دانشمندان انتظار دارند بعضی موارد جدی عوارض جانبی و مرگ و میر گزارش گردد، فقط به این دلیل که با تزریق واکسن به میلیون ها نفر، عوارض در یک گروه بسیار عظیم به طور تصادفی رخ می دهد.

در نهایت اکثریت قریب به اتفاق این گزارش ها به واکسن ها مربوط نیستند، اما از آنجا که واکسن های کرونا هنوز در مرحله آزمایشی هستند، دانشمندان باید هر احتمالی را که ممکن است عوارض جانبی پیش بینی نشده داشته باشد آنالیز نمایند. این تزریقات بالینی تلقی می گردد زیرا این واکسن ها سال گذشته فراوری شده اند و اطلاعات کافی از مصرف طولانی مدت آنها وجود ندارد.

دکتر ماری آنجلا سیمائو، دستیار مدیر کل سازمان دنیای بهداشت می گوید: مردم هر روز می میرند و ما بیش از 300 میلیون نفر در دنیا ایمن سازی نموده ایم که به دلایل دیگر خواهند مرد.

آیا این نگرانی درباره سایر واکسن های کرونا هم وجود دارد؟

آژانس دارویی اروپا در حال آنالیز این موضوع است که آیا واکسن های مدرنا، فایزر و آسترازنکا ممکن است باعث ایجاد سطح پایین پلاکت خون در بعضی بیماران گردد؟ حالتی که می تواند منجر به کبودی و خونریزی گردد.

آیا آسترازنکا با مشکل دیگری هم روبرو بوده است؟

واکسن آسترازنکا برای استفاده عظیمسالان در بیش از 50 کشور تأیید شده است. بر اساس تحقیقات اجرا شده در بریتانیا، برزیل و آفریقای جنوبی، ایمنی و اثر این واکسن ثابت شده است. اما نگرانی هایی در خصوص چگونگی انتشار اطلاعات واکسن وجود دارد و بعضی رهبران اروپایی از جمله امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، تأثیر واکسن آسترازنکا را زیر سوال برده اند.

بریتانیا ابتدا بر اساس نتایج جزئی اعلام نمود که واکسن آسترازنکا حدود 70 درصد ایمنی ایجاد نموده است. اما این نتایج با یک اشتباه در فراوری که باعث شد تا بعضی شرکت نمایندگان در اولین مرحله تزریق، نصف دوز دریافت نمایند، مخدوش شد؛ خطایی که محققان بلافاصله تأیید نکردند.

هنگامی که مجوز تزریق واکسن آسترازنکا صادر شد، آژانس دارویی اروپا اثر این واکسن را حدود 60 درصد تخمین زد

اطلاعات مربوط به میزان توانایی این واکسن برای محافظت از افراد مسن نیز ناقص بود و همین مسأله باعث شد تا بعضی کشورهای اروپایی در ابتدا از تزریق واکسن آسترازنکا به افراد مسن جلوگیری نمایند.

سازمان غذا و دارو در آمریکا مطالعه روی 30 هزار آمریکایی را به مدت 6 هفته به حالت تعلیق درآورد، زیرا ناظران به دنبال اطلاعات در خصوص عوارض جانبی احتمالی گزارش شده در بریتانیا بودند.

دکتر پل هانتر، استاد پزشکی در دانشگاه ایست آنجلیا می گوید: تمام داده هایی که ما در خصوص واکسن آسترازنکا دیده ایم، نشان می دهند که این واکسن بسیار ایمن است و مردم را از مرگ بر اثر کرونا نجات می دهد.

کارشناسان به مردم چه توصیه ای می نمایند؟

سازمان دنیای بهداشت و آژانس دارویی اروپا و همچنین سازمان های ناظر دارویی در چند کشور دیگر معتقدند که باید همچنان ایمن سازی ادامه یابد و فواید واکسن زدن بیش از هرگونه آسیب احتمالی است.

به گفته یک متخصص بریتانیایی که بر امور دارویی نظارت دارد، همواره ایمنی مردم در درجه اول واقع شده است بنابراین هر وقت از مردم برای دریافت واکسن دعوت شد، باید مراجعه نمایند و واکسن بزنند

اداره دارویی اروپا نظر می دهد

کشورهای عظیم اروپایی دوشنبه 15 مارس (25 اسفند) به جمع کشورهایی پیوستند که از هفته گذشته اقدام به توقف تزریق واکسن فراوریی شرکت آسترازنکا نموده بودند.

فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا امروز اعلام نمودند که واکسیناسیون با این واکسن را به طور موقت متوقف خواهند کرد. ایرلند و هلند نیز روز گذشته اعلام نموده بودند که در پی گزارش چند مورد جدی لختگی خون پس از تزریق این واکسن، استفاده از آن را متوقف می نمایند.

تصمیم شماری از کشورهای اروپایی برای تعلیق استفاده از واکسن آسترازنکا واکنش اداره دارویی اروپا و سازمان دنیای بهداشت را به دنبال داشت.

با آن که آسترازنکا در فهرست واکسن های مورد تأیید اتحادیه اروپا برای بیماری کروناست، اما از هفته گذشته اتریش، دانمارک، نروژ و چند کشور دیگر تزریق این واکسن را به طور موقت متوقف نموده اند.

آژانس دارویی اروپا جلسه اضطراری تشکیل می دهد

اداره دارویی اروپا روز دوشنبه اعلام نمود که به دنبال تعلیق استفاده از واکسن آسترازنکا در چند کشور اروپایی روز پنجشنبه برای آنالیز این موضوع جلسه اضطراری تشکیل خواهد داد.

در بیانیه اداره دارویی اروپا آمده است که مزایایی تزریق واکسن آسترازنکا همچنان خطر احتمالی استفاده از آن را توجیه می نماید. بنا به اعلام اداره دارویی اروپا، مستقر در آمستردام، کمیته ایمنی این نهاد روز سه شنبه جزئیات گزارش های دریافتی مبنی بر لختگی خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا را آنالیز خواهد نمود.

کارشناسان سازمان دنیای بهداشت روز سه شنبه تشکیل جلسه می دهند

از سوی دیگر سازمان دنیای بهداشت نیز اعلام نمود که کارشناسان این سازمان روز سه شنبه درباره ایمنی واکسن آسترازنکا تشکیل جلسه خواهند داد. تدروس ادهانوم، مدیرکل سازمان دنیای بهداشت گفت که گروهی از کارشناسان این نهاد داده های موجود را آنالیز نموده اند و با اداره دارویی اروپا در ارتباط تنگاتنگ هستند.

سازمان دنیای بهداشت همچنین توصیه نموده است که کشورها به فرایند واکسیناسیون با واکسن آسترازنکا ادامه بدهند.

آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا هم استفاده از واکسن آسترازنکا را متوقف کردند

کشورهای آلمان، اسپانیا، فرانسه و ایتالیا هم اعلام نمودند که برای انجام آنالیز های لازم درباره عوارض جانبی واکسن انگلیسی-سوئدی آسترازنکا فعلا استفاده از این واکسن را متوقف نموده اند.

به گزارش هانوفرشه آلگماینه سایتونگ، کشورهای مختلف اروپایی یکی پس از دیگری تزریق واکسن آسترازنکا را برای انجام آنالیز ها درباره عوارض جانبی آن به حال تعلیق در می آورند.

ینز اشپاهن، وزیر بهداشت آلمان در اطلاعیه مهمی از افرادی که بیش از 4 روز پس از تزریق این واکسن علائم شدید سردرد و خونریزی های پوستی دارند خواسته است سریعا به پزشک مراجعه نمایند. 7 نفر از حدود 1.6 میلیون نفری که از این واکسن تزریق نموده اند دچار عارضه لخته شدن خون موسوم به ترومبوز شده اند.

وزیر بهداشت آلمان توقف تزریق این واکسن را هم برای نوبت اول و هم برای نوبت دوم ضروری دانسته است.

ایتالیا هم استفاده از واکسن کرونای آسترازنکا در سراسر این کشور را متوقف نموده است. این خبر را آژانس دارویی ایتالیا (آیفا) روز دوشنبه اعلام نمود. در بیانیه این نهاد اروپایی آمده است: استفاده از این واکسن موقتا و تا زمان ارائه تصمیمی از طرف آژانس دارویی اروپا متوقف می گردد. ایتالیا اعلام نمود که این تصمیم در هماهنگی با دیگر کشورهای اروپایی اتخاذ شده است.

فرانسه هم تزریق این واکسن را موقتا به حال تعلیق درآورده است. رئیس جمهور فرانسه اعلام نمود که تا زمان ارائه ارزیابی نهایی آژانس دارویی اروپا دیگر نمی خواهد از این واکسن برای تزریق اولیه در کشورش استفاده کند.

اسپانیا هم از متوقف کردن فرایند واکسیناسیون با این واکسن اطلاع داد و وزیر بهداشت این کشور اعلام نمود که این اقدام برای دو هفته تصمیم گیری شده و در این مدت کارشناسان امنیت واکسن آنالیز های لازم را انجام می دهند. وی این را اقدامی موقتی و احتیاطی ارزیابی کرد.

در ایتالیا در هفته گذشته بعضی شهفرایندانی که واکسن آسترازنکا را تزریق نموده بودند جان خود را از دست دادند. آژانس دارویی ایتالیا چندی پیش نوع خاصی از این واکسن را در کشور ممنوع نموده بود.

با این همه جمهوری چک اعلام نموده که بر خلاف اسپانیا، آلمان و فرانسه می خواهد به تزریق واکسن با آسترازنکا ادامه دهد. وزیر بهداشت این کشور فواید مثبت این واکسن را غیر قابل انکار دانسته و هیچ دلیلی برای نگرانی ندانسته است. در جمهوری چک با بیش از 10.7 میلیون سکنه تا به حال بیش از یک میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده است

در این میان کشور اتریش به اقدامات ملی کشورهای اروپایی در توقف واکسیناسیون با آسترازنکا انتقاد وارد نموده است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 330

به "چرا اروپا واکسن آسترازنکا متوقف نموده است؟، آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا هم استفاده از واکسن آسترازنکا را متوقف کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا اروپا واکسن آسترازنکا متوقف نموده است؟، آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا هم استفاده از واکسن آسترازنکا را متوقف کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید