جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه پنجم تیر 1400

به گزارش وبلاگ راضانی، فرایند صعودی شاخص بورس فعلا خیال توقف ندارد. امروز هم بازار سرمایه با لباس سبزرنگ هفته را شروع نموده و در ابتدای معاملات شاهد افزایش قیمت سهام اغلب نماد های شاخص ساز به خصوص در گروه فلزات اساسی، شرکت های چندرشته ای صنعتی و سرمایه گذاری ها هستیم.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه پنجم تیر 1400

با ما همراه باشید و درباره خرید متعادل بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگاران، تا جایی که در 30 دقیقه اولیه بازار امروز، شاخص کل 12 هزار و 800 واحد جهش را تجربه نموده و در این ساعات، شستا، فولاد، تاپیکو، فملی، فخوز، وغدیر و ومعادن بیشترین تاثیر را در ثبت این جهش دارند.

در ابتدای معاملات امروز شاخص کل 1.06 درصد و شاخص هم وزن 53 صدم درصد رشد نموده که نشان می دهد با وجود همراهی نماد های کوچک و میانه در راستا صعودی، شرایط برای نماد های عظیم و شاخص ساز بهتر است.

لباس سبز بر تن سه چهارم نماد های بازار

به گزارش خبرنگاران، در ساعات ابتدایی معاملات امروز شنبه، پنجم تیرماه 1400 اکثریت بازار لباس سبز به تن نموده اند. طوری که از بین 293 نماد معامله شده، حدود 216 نماد فرایند صعودی دارند و تنها 77 نماد در این راستا همراهی ننموده و با کاهش قیمت روبرو شده اند.

در بازار فرابورس هم تعداد نماد های سبزرنگ بیشتر است. امروز و در ساعات اولیه معاملات از بین 189 نماد معامله شده در این بازار، 111 نماد با افزایش قمیت سهام روبرو هستند و 78 نماد ارزش سهام خود را از دست داده اند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز شنبه پنجم تیرماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

رنگ سبز نمای ابتدایی بازار امروز، ما را به ادامه فرایند صعودی شاخص بورس امیدوار نموده است. در ساعات اولیه معاملات، شاهد نمادهای یک دست سبزرنگ در گروه فلزات اساسی هستیم. سرعت افزایش قیمت لیدرهای این گروه یعنی فولاد و فملی چندان بالا نیست اما دیگران از جمله ذوب و فخوز گام های بلندی در راستا صعودی برداشته اند. به گزارش خبرنگاران، با سبز شدن گروه فلزات اساسی اغلب صندوق های سرمایه گذاری ETF شرایط مناسبی پیدا نموده اند که از جمله آنها می توان به رشد بیش از چهار درصدی قیمت واحدهای آگاس اشاره نمود.

امروز دارا یکم بدون تغییر نسبت به روز گذشته و پالایش با رشد یک درصدی معامله می گردد. شستا، لیدر شرکت های چند رشته ای صنعتی بعد از یک هفته عملکرد قابل توجه، امروز هم شاهد تشکیل صف خرید و افزایش قیمت پنج درصدی است. گروه خودرو و ساخت قطعات در راستا صعودی بازار امروز همراه نیست. خودرو، خساپا، ختور و خزامیا نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می شوند و تغییر چندانی پیدا ننموده اند. البته نمادهای کوچک و میانه گروه از جمله خرینگ لباس سبز پوشیده اند. گروه محصولات شیبمیایی به رنگ سبز تیره درآمده و نمادهای عظیم گروه به جز تاپیکو و بوعلی که صف خرید دارند، بقیه عموما گام های کوتاهی برداشته اند. فرآورده های نفتی امروز بین دو تا چهار درصد افزایش قیمت دارند.

بانک ها بدون تغییر و با قیمت هفته گذشته معامله می شوند. استخراج کانه های فلزی از جمله گروه های سبز بازار است که در آن شاهد افزایش قیمت ومعادن، تاصیکو و کچاد و تشکیل صف خرید برای کاما هستیم. سرمایه گذاری ها هم امروز دل سهامدارانشان را با افزایش قیمت سهام شاد نموده اند. دارویی ها، غذایی ها، سیمان، بیمه، لیزینگ و نهادهای اقتصادی از دیگر گروه های سبزرنگ بازار امروز هستند.

100 نماد به صف خرید رسیدند

امروز بیش از 100 نماد در بازار سرمایه صف خرید دارند. این تعداد حدود 15 درصد بازار را تشکیل می دهند و ارزش صف آن ها در سرانجام معاملات حدود 680 میلیارد تومان است. البته در نیمه معمالات تعداد صف های خرید به 120 نماد و ارزش آن به هزار و 300 میلیارد تومان رسیده بود. در سوی دیگر بازار امروز حدود 150 نماد یعنی 23 درصد بازار سرمایه صف فروش دارند و ارزش کلی صف های فروش در مجموع دو هزار و 300 میلیارد تومان است.

برکت؛ سنگین ترین صف خرید بازار

بعد از عرضه اولیه لطیف و ومدیر که صف های 160 و 128 میلیارد تومانی دارند، امروز نماد برکت در صدر لیست سنگین ترین صف های خرید بازار قرار گرفته است. حدود شش هزار و 500 نفر از سرمایه گذاران بورس برای خرید 23 میلیون سهام برکت به ارزش 100 میلیارد تومان صف کشیده اند، اما تا سرانجام معاملات فروشنده ای پیدا نشده است. حکشتی با صف خرید 30 میلیاردی از دیگر شگفتی های بازار امروز به شمار میرود. بورس، فرابورس، تاپیکو، شستا، دلقما، والبر و آپ هم صف خرید سنگینی را تجربه می نمایند.

ناامیدی سهامداران خزر، بکاب و ثنوسا از فروش سهام

خزر درست مثل روز های گذشته در صدر لیست سنگین ترین صف های فروش قرار گرفته است. ارزش صف فروش سهام فنرسازی زر به حدود 65 میلیارد تومان می رسد. بکاب با صف فروش 57 میلیاردی در رتبه دوم و ثنوسا با صف فروش 48 میلیاردی در رتبه سوم ایستاده اند. غدام، کمرجان، کساوه، حپترو و سدبیر از دیگر نماهدای دارای صف فروش سنگین با ارزش بالای 30 میلیارد تومان هستند که سهامدارانشان را به کلی از فروش سهام ناامید نموده اند.

رشد 21 هزار واحدی شاخص در ادامه فرایند هفته گذشته

بازار سرمایه همچنان در راستا صعودی حرکت می نماید و در سرانجام معاملات امروز شنبه پنجم تیرماه شاخص کل بورس با جهش 20 هزار و 728 واحدی به رقم یک میلیون و 233 هزار و 783 واحد رسیده است. امروز شاخص کل 1.71 درصد و شاخص هم وزن 1.07 درصد رشد نموده که نشان می دهد شرایط برای شرکت های کوچک هم نسبت به قبل بهتر است. امروز شستا، فولاد، اخابر، تاپیکو، شپنا، وغدیر و جم به ترتیب بیشترین تاثیر را در ثبت جهش 21 هزار واحدی شاخص کل داشتند.

نقشه بازار در سرانجام معاملات روز شنبه پنجم تیرماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نمای سرانجامی نقشه بازار نشان می دهد تعداد زیادی از نماد های شاخص ساز به خصوص در گروه فلزات و خودرو تا سرانجام معاملات فرایند صعودی را کنار گذاشته و کمی عقب نشینی کردند. برای مثال در گروه فلزات اساسی فملی یک درصد کاهش قیمت پیدا کرد و فولاد هم قیمت روز گذشته معامله شد. ذوب، فخوز، کاوه، فرآور و فجر از دیگر نماد های فلزی تا آخر ساعت بازار به فرایند صعودی خود ادامه دادند. امروز در گروه محصولات شمیایی شاهد تشکیل صف خرید برای تاپیکو، شصدف، بوعلی، جم و شیراز بودیم، هرچند تعداد زیادی از نماد های عظیم گروه از جمله پترول، فارس، نوری و شگویا در راستا صعودی همراهی نکردند. خودرویی ها هم شرایط مشابهی داشتند. خودرو و خساپا به اسم لیدر های گروه قرمزپوش شدند، اما نماد های کوچک و میانه بعضا سبزرنگ بودند. فرآورده های نفتی تا آخر معاملات سرعت خود را در راستا صعودی کاهش دادند. شپنا و شبریز هر کدام یک و نیم درصد و شتران حدود چهار درصد رشد کرد. شستا صف خرید خود را تا آخر معاملات نگه داشت و دیگر نماد های شرکت های چندرشته ای صنعتی عموما رشد دو درصدی را تجربه کردند. سرمایه گذاری ها، سیمانی ها، مواد دارویی به جز داوه، داسوه، دتوزیع و دشیمی، استخراج کانه های فلزی، نیروگاه ها، لیزینگ ها و نهاد های اقتصادی از دیگر گروه های سبزرنگ و صعودی بازار امروز بودند.

جابه جایی 6.4 هزار میلیارد تومان در بورس

معامله گران بورس امروز حدود هشت میلیارد و 300 میلیون برگه سهام و اوراق اقتصادی را در قالب 800 هزار معامله به ارزش شش هزار و 366 میلیارد تومان دادوستد کردند. در جریان معاملات امروز ومدیر، شپنا، فملی، غکورش، خودرو، شستا و فولاد پرتراکنش ترین نماد های بورس و شصدف، لطیف، رافزا، ذوب، چخزر، زملارد و کرمان پرتراکنش ترین نماد های فرابورس بودند.

حقیقی ها کم آوردند

بعد از سه روز متوالی ورود پول تازه به بورس، امروز سهامداران حقیقی حدود 66 میلیارد تومان سهام خود را به شرکت های حقوقی فروخته و پولشان را از بازار خارج کردند. عمده خروج پول امروز در نماد های وبملت، اپال، وساخت، وسرضوی و ونوین رخ داده و در طرف مقابل شاهد ورود پول به نماد های شستا، بوعلی، تاپیکو، سیتا، ختور، ریشمک و نوری بودیم.

منبع: فرارو
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 548

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه پنجم تیر 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه پنجم تیر 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید