توقف یک بازی فوتبال به خاطر نژادپرستی، اعتراض به داور چون گفت: آن سیاه

به گزارش وبلاگ راضانی، گفته می شود رئیس جمهور ترکیه ارتباط نزدیکی با مالکان باشاک شهیر دارد.

توقف یک بازی فوتبال به خاطر نژادپرستی، اعتراض به داور چون گفت: آن سیاه

بازی فوتبال دو تیم پاریس سن ژرمن فرانسه و باشاک شهیر استانبول به دلیل اعتراض بازیکنان 2 تیم به اظهارات نژادپرستانه یکی از داوران مسابقه در لیگ قهرمانان اروپا متوقف شد.

به گزارش خبرنگاران، پس از رفتار خشن پیر ویبو کمک مربی تیم باشاک شهیر ترکیه در کنار خط طولی زمین فوتبال، داور چهارم برای نشان دادن مربی خشن تیم ترکیه به داور اول از لفظ آن سیاه استفاده کرده است.

ویبو که پیشتر مربی تیم ملی کامرون بوده، در این باره مرتب از داور چهارم سوال کرده که چرا برای اشاره به او از اصطلاحی نژادپرستانه استفاده کرده است. پس از این جمله کادر فنی و بازیکنان تیم باشاک شهیر نیز به نشانه اعتراض زمین بازی را ترک کردند.

بازیکان تیم های فوتبال پاریس سن ژرمن فرانسه و باشاک شهیر ترکیه اوویدیو هاتگان داور اول مسابقه را در پاریس فرانسه دوره کرده اند. این مسابقه در چارچوب لیگ قهرمان اروپا برگزار شد/ عکس: رویترز

این بازی که در ورزشگاه پارک د پرنس پاریس در ساعت 9 بعدازظهر به وقت محلی برگزار شد، در دقیقه چهاردهم به دلیل اظهار نژادپرستانه داور چهارم به عنوان یکی از مسئولان برگزاری مسابقه متوقف شد و 10 دقیقه پس از آن کلیه بازیکنان زمین را به نشانه اعتراض ترک کردند.

فدراسیون فوتبال اروپا (یوفا) در بیانیه ای که در اواخر روز گذشته و پس از جریان دو تیم در ورزشگاه پارک د پرنس رخ داد، خاطرنشان کرد که تحقیقات کاملی را در باره حوادث بازی آغاز می کند. مقامات اتحادیه فوتبال اروپا از ادامه بازی در روز چهارشنبه (19 آذر) خبر دادند.

فدراسیون فوتبال اروپا گفت که در تصمیمی استثنایی ادامه مسابقه با تیم جدید از داوران و مسئولان برگزار می شود.

در آیین نامه لیگ قهرمامان یوفا (اتحادیه فوتبال اروپا) آمده است که در شرایط معمول هر تیم که از بازی رسمی امتناع کند، باید نتیجه بازی را واگذار کرده و با جریمه 250 هزار یورویی (303 هزار دلاری) روبرو می شود.

دنی مک کلی از هلند به عنوان داور بقیه بازی بین تیم های پاریس سن ژرمن/ پاری سن ژرمن و باشاک شهیر انتخاب شده و کمک های او نیز هلند و لهستان انتخاب شده اند.

تصاویری از حاشیه بازی پاری سن ژرمن فرانسه و باشاک شهیر استانبول که خاطر اتهام نژادپرستانه متوقف شد/ عکس: اسوشیتدپرس

ویبو کمک مربی عصبانی تیم ترکیه پس از اظهارات نژادپرستانه داور چهارم مرتبا این سوال را تکرار می کرد که چرا برای توصیف وی از واژه نژادپرستانه استفاده شد است.

اوویدیو هاتگان داور اول مسابقه و دو دستیار وی در کنار سباستین کولتسو داور چهارم مسابقه، همگی رومانیایی بودند.

خبرگزاری فرانسه پس از شنیدن و ترجمه آنچه در تصاویر دیده میشود، نوشت: داور چهارم به داور اول گفت: آن سیاه که آنجاست. ممکن نیست، برو و (کارت) نشانش کن. آن مرد، مرد سیاه.

دمبا با مهاجم سنگالی تیم باشاک شهیر در میان بازیکنان تعویضیاین تیم که صدایش در تلویزیون به وضوح شنیده می شود، با زبان انگلیسی به این داور اعتراض می کند و می گوید: زمانی که شما به یک مرد سفید اشاره می کنید هرگز از لفظ این مرد سفید استفاده نمی کنید، فقط می گویید این مرد، پس چرا در اشاره به یک سیاه پوست لفظ این مرد سیاه را گفتید.

اردوغان این ماجرا را به شدت محوم کرد

این ماجرا واکنش شدید رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را در برداشت. گفته می شود او ارتباط نزدیکی با مالکان تیم باشاک شهیر دارد.

او در توییتی نوشت: من اظهارات نژادپرستانه در مورد پیر ویبو عضو کادر فنی تیم باشاک شهیر را شدیدا محکوم می کنم و مطمئن هستم که یوفا اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

گوکسل گوموسداگ مدیر عامل تیم باشاک شهیر ترکیه نیز اعلام کرده است که تا زمان حضور داور چهارم، تیمش از مسابقه خودداری می کند.

او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی TRT Spor ترکیه خاطرنشان کرد: او در برابر همگان از کلمه سیاه پوست استفاده کرده است و اگر نباشد ما مسابقه را ادامه می دهیم.

باشاک شهیر در واکنش به این اقدامات در کنار لوگوی ضدنژادپرستی یوفا نه به نژادپرستی # احترام را منتشر کرد.

پاری سن ژرمن نیز با نشر این توییت با زبان انگلیسی پشتیبانی خود را نشان داد.

تیم فرانسوی پاری سن ژرمن نیز خاطرنشان کرد: همه انواع نژادپرستی با ارزش های این تیم، رئیس باشگاه، کارکنان و بازیکنان مغایرت دارد.

منبع: عصر ایران
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 220

به "توقف یک بازی فوتبال به خاطر نژادپرستی، اعتراض به داور چون گفت: آن سیاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقف یک بازی فوتبال به خاطر نژادپرستی، اعتراض به داور چون گفت: آن سیاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید