تور برزیل: المپیک ریو 2016؛ ماموریت غیرممکن برای برزیل

به گزارش وبلاگ راضانی، شمارش معکوس برای المپیک 2016 در شهر زیبای ریودوژانیرو آغاز شده است و کشور برزیل خود را برای خوش آمد گویی به میلیون ها نفر از سراسر دنیا آماده می نماید. اما با توجه به زمان کوتاهی که تا این رویداد به جای مانده، شهر ریو با مسائل زیادی دست و پنجه نرم می نماید. طبق گزارشات کمیته بین المللی المپیک، 4 مشکل اساسی پیش روی این شهر است:

تور برزیل: المپیک ریو 2016؛ ماموریت غیرممکن برای برزیل

با تور برزیل از کشور زیبای فوتبالیست ها دیدن کنید و شهرهای زیبای ریو و برازیلیا را ببینید.

1- آلودگی خلیج گوانابارا

خلیج گوانابارا که در شرق ریو قرار گرفته، میزبان ورزش های آبی المپیک است. متأسفانه گوانابارا شهرتش را نه به خاطر میزبانی این رویداد بزرگ، بلکه به علت آلودگی بیش از اندازه آب خود بدست آورده است. این آلودگی به قدری زیاد است که در بعضی نقاط این خلیج، فقط زباله ها و ماهی های مرده به جای آب قابل مشاهده هستند.

البته دولت برزیل قول داده است که 80 درصد آلودگی خلیج را تا قبل از آغاز المپیک پاکسازی کند، ولی حافظان محیط زیست این ادعا را وعده ای توخالی و غیرممکن می دانند. این مشکل از جهتی بحرانی شده که نه تنها می تواند باعث به خطر افتادن سلامتی صدها هزار نفر توریست و ورزشکار گردد بلکه برگذاری ورزش های آبی مانند قایق رانی را نیز مختل می نماید.

2-بحران انرژی

برزیل در حال حاضر از بدترین خشکسالی ثبت شده در 40 سال اخیر رنج می برد. آب در مناطقی از سائوپائولو جیره بندی شده و ممکن است ریو شهر بعدی باشد. علتی که این اوضاع را وخیم می نماید، تأمین 70 درصدی انرژی برزیل از منابع آبی است. در نتیجه کمبود آب برابر با کمبود انرژی است.

ادواردو براگا، وزیر نیروی برزیل، طی یک گزارش آماری شوک آور اعلام نمود. ذخایر آبی این کشور تنها 17 درصد از ظرفیت کل خود را دارا هستند و اگر این اندازه به زیر 10 درصد برسد، توربین های اصلی فراوری برق از کار می افتند. اگر شرایط به همین منوال پیش برود احتمالاً دولت برزیل برای برگذاری المپیک به همان راه حلی روی می آورد که 2 سال پیش برای برگذاری جام جهانی فوتبال از آن استفاده کرد: تأمین انرژی از سوخت های فسیلی.

3- مشکل امنیت و جرایم خیابانی

با اینکه جرایم خیابانی از 30 سال پیش به تدریج کاهش می یابد ولی در ریو، کیف قاپی از سال 1991 میلادی به بالاترین حد خود رسیده است. زورگیری در مترو و خیابان ها باعث ایجاد ترس و وحشت همگانی شده است. 7 دزدی مسلحانه فقط در ماه مارس در این شهر صورت گرفت. پلیس ریو برای تأمین امنیت و مقابله با این افراد هنگام برگذاری مسابقات اعلام آمادگی کامل نموده است اما آمارها گویای چیز دیگری هستند.

4- اعتراضات مردمی و نهادهای اجتماعی

اگر دولت برزیل برای هر سه مشکل بالا چاره ای بیندیشد، بعید به نظر می رسد بتواند برای تظاهرات نهادهای مختلف راه حلی کوتاه مدت پیدا کند. در قسمت های فقیرنشین ریو، که به فاولا معروف است، حدود 5000 خانوار نقل مکان کردند و چند هزار نفر دیگر در خطر از دست دادن خانه هایشان به علت ساخت و ساز های المپیک هستند. البته تعداد زیادی از این خانواده ها دو سال پیش منازل خود را برای ساختن استادیوم های جام جهانی از دست داده بودند. از سویی دیگر دولت برزیل اعلام نمود که برای خرید این زمین ها پول خوبی به ساکنانشان می دهد و ارزش خانه ها بسیار کمتر از مبلغ پرداخت شده است اما مردم معترض و نهادهای فعال اجتماعی در این رابطه نظر دیگری دارند و همچنان به تظاهرات خود ادامه می دهند.

شما درباره این موضوع چه نظری دارید؟ فکر می کنید برزیل می تواند مانند برگذاری جام جهانی، از این آزمون هم سربلند بیرون آید؟

منبع: کجارو / time.com / allday.com
انتشار: 28 آذر 1400 بروزرسانی: 28 آذر 1400 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 725

به "تور برزیل: المپیک ریو 2016؛ ماموریت غیرممکن برای برزیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور برزیل: المپیک ریو 2016؛ ماموریت غیرممکن برای برزیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید