پرولاکتینوما را بشناسید

به گزارش وبلاگ راضانی، یک فوق تخصص بیماری های غدد گفت: پرولاکتین هورمونی است که از غده هیپوفیز فراوری و ترشح می گردد که افزایش آن، مشکلاتی را در بدن افراد ایجاد می نماید.

پرولاکتینوما را بشناسید

پوپک اسدی فوق تخصص بیماری های غدد و متابولیسم در گفت وگو با خبرنگار درباره عارضه پرولاکتینوما اظهار کرد: ترشح از نوک سینه، یافته ای نسبتا شایع و اغلب خوش خیم است. این ترشحات می تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد و به شکل های شیری یا خونی و یا زرد شفاف بروز پیدا کند. اگر این ترشح بدون فشار و خود به خود ایجاد گردد، باید مورد توجه و آنالیز قرار بگیرد.

اسدی ادامه داد: علل بروز چنین عارضه ای یا فیزیولوژیک و طبیعی و در اثر عفونت، سرطان (خصوصا اگر ترشحات خونی باشد) و پرولاکتین بالاست.

او اضافه کرد: پرولاکتین هورمونی است که از غده هیپوفیز فراوری و ترشح می گردد و باعث رشد غده پستان و فراوری شیر بعد از تولد نوزاد خواهد شد. این هورمون بعلاوه در زنان به چرخه قاعدگی یاری می نماید و در مردان هم در باروری و فراوری اسپرم نقش موثری دارد. علل بالا بودن پرولاکتین، تومور هیپوفیز (ادنوم مولد پرولاکتین)، کم کاری تیروئید، تخمدان پلی کیستیک و مصرف برخی از دارو ها مثل دارو های ضدافسردگی و ضدفشارخون است. بعلاوه از جمله سایر علل میتوان به تحریک سینه، استرس، ورزش سنگین و در یک سوم موارد، دلیل نامعلوم اشاره نمود.

این فوق تخصص بیماری های غدد و متابولیسم اظهار کرد: علائم پرولاکتین بالا به شکل خروج شیر از سینه، اختلالات قاعدگی در خانم ها، ناباروری در هر دو جنس و در مواردی منجر به ریزش مو و رشد مو های زائد ، ظاهر می گردد. بعلاوه در صورتی که دلیل آن تومور مولد پرولاکتین باشد ممکن است باعث سردرد، تاری دید و دوبینی گردد.

تشخیص

اسدی با اشاره این نکته که بر اساس تست های آزمایشگاهی می توان به تشخیص این عارضه پرداخت، اظهار کرد: در صورت شک به آدنوم هیپوفیز، باید MRI انجام گردد.

او گفت: برای درمان هم باید علل زمینه ای برطرف گردد و حتی در صورتیکه آدنوم هیپوفیز بروز کند هم درمان های دارویی موثر خواهند بود. مگر در مواردی که تومور بسیار بزرگ و تهاجمی باشد که در این صورت باید با جراحی برطرف گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 645

به "پرولاکتینوما را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرولاکتینوما را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید