پای خشکسالی به قشلاق عشایر رسید

به گزارش وبلاگ راضانی، تهران (پانا) -امسال نه در ییلاق خبری از چشمه های پر آب و مراتع سبز بود و نه قشلاق با چشمه های پر آب خوشامدگوی عشایر است. پاییز رسیده است و عشایر عزم کوچ می نمایند.

پای خشکسالی به قشلاق عشایر رسید

به گزارش ایران، بساط زندگی ساده و بی آلایش شان را بر می دارند و راهی منطقه ها گرراستا یا قشلاق می شوند. هر چند 20 ماهی می گردد که کرونا هم همراه کوچ شان شده تا بر سختی راه شان بیفزاید اما سال جاری آنچه بیش از همواره بر مسائلشان اضافه کرده و آزارشان می دهد، بی آبی و خشک شدن بخش اعظم چشمه ها در راستا کوچ و مراتع خشک شده ای است که قبلاً بخش اعظم علوفه دامی شان را تأمین می نموده است. از سوی دیگر با وجود شروع موسم کوچ هنوز وعده دولت برای خرید دام های مازادشان محقق نشده است. جمعیت عشایر کشور در حدود یک میلیون و 200 هزار نفر است که شامل 218 هزار خانوارهستند.

در این میان حدود 126 هزار نفر عشایر بختیاری هستند؛ عشایری که در نیمه اول سال در چهارمحال و بختیاری ساکن هستند و در نیمه دوم راهی خوزستان می شوند. سال جاری کوچ این دسته از عشایر به خاطر خشکسالی کمی با تأخیر شروع شده است. کوچ عشایر بختیاری یکی از سخت ترین نوع کوچ ها در بین عشایر به تعداد می رود اما جاذبه های خو د را هم دارد به گونه ای که تور گردشگری همراه عشایر بختیاری تا پیش از کرونا در فهرست تورهای پرطرفدار قرار داشت. گذر از بلندترین ارتفاعات رشته کوه زاگرس و مسائلی همانند حرکت در لبه پرتگاه ها، گذر از دره ها و خطرات وقوع سیل یا روبه رو شدن با حیوانات وحشی از سختی های پیش روی عشایر بختیاری در کوچ است.

خشکسالی بر دوش عشایر سنگینی می نماید

رسول احمدی یکی از عشایر ایل هفت لنگ بختیاری می گوید: ما عشایر آدم های سختکوش و سر سختی هستیم اما سنگینی خشکسالی کمرمان را خم نموده است. ما جزو عشایری هستیم که به صورت سنتی کوچ می کنیم. در سال های قبل در راستا کوچ چشمه های متعددی بود که هم خودمان هم دام هایمان را سیراب می کرد اما سال جاری به ندرت می توان چشمه ای پیدا کرد که خشک نشده باشد البته امور عشایر در بعضی نقاط راستا کوچ آبرسانی سیار می نماید اما کفاف نمی دهد. سال جاری افزایش قیمت علوفه واقعاً کمرمان را شکسته و خیلی ها مجبور شدند دام ها را با قیمت پایین به کشتارگاه بفرستند. وی بااظهار نارضایتی از اجرا نشدن طرح خرید تضمینی دام مازاد عشایر می گوید، الان چند ماه است دولت نوید خرید دام های مازاد را می دهد اما عملاً خریدی انجام نمی گردد. خداکرم کوهپایه یکی دیگر از عشایر ایل بختیاری که خود را زودتر از بقیه به خوزستان رسانده ، می گوید: زلزله چند روز گذشته بخشی از ایل راه منتهی به اندیکا را تخریب نموده و متأسفانه هنوز اصلاحش ننموده اند که این مسأله برای من مشکل بزرگی درست نموده بود. همه می دانند این راستا اصلی کوچ ما است با این حال برای تعمیر سریع آن کاری انجام نشده بود. به گفته وی، عشایر هنگام کوچ با مصائب مختلفی در راستا کوچ روبه رو هستند که مهم ترین آنها در سال های قبل وقوع سیلاب بوده اما در حال حاضر بی آبی در صدر مسائل واقع شده است.

در همین حال یحیی حسین پور مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری توضیح داد: کوچ عشایر استان به سمت شمال خوزستان از جمله ایذه، باغملک، اندیکا، رامهرمز و مسجد سلیمان از 20 شهریور شروع شده است. عشایر چهارمحال و بختیاری خود را از 5 راه اصلی سنتی و 2 راه ماشین رو به قشلاق خوزستان می رسانند. در حال حاضر 30 درصد عشایر به شکل سنتی و مابقی با استفاده از وانت کوچ می نمایند. وی تأکید کرد: در حال حاضر بزرگ ترین چالش پیش روی عشایر کم آبی است که با هدف تأمین آب مورد احتیاج در راستاهای کوچ رو آبرسانی سیار می گردد. وی با اشاره به زلزله 5.7 ریشتری اخیر در منطقه گفت: این زلزله موجب خسارت بیش از 100 نقطه از راستا کوچ عشایر شده که در دست تعمیر است. از سوی دیگر مراتع این استان هر سال به دلیل کاهش بارش ضعیف تر می شوند و مقدار علوفه آنها هم کاهش یافته که این امر سبب شده سرانه نگهداری دام به وسیله عشایر کاهش یابد. وی با اشاره به فرایند مناسب واکسیناسیون کرونا گفت: در کوچ سال قبل ابتلا به کرونا یکی از نگرانی های جوامع عشایری بود زیرا در هنگام کوچ دسترسی کمتری به مراکز درمانی وجود دارد که خوشبختانه سال جاری این نگرانی کاهش یافته است. به گفته وی، عشایر بختیاری دارای یک میلیون و 500 هزار رأس دام هستند که نقش مهمی در تأمین گوشت قرمز کشور دارند. به گفته وی، کل راستا کوچ عشایر یکهزار کیلومتر است که عشایر بختیاری از ایل راه های بازفت، هزار چم، چلو، شیمبار، دزپارت، تاراز و کوه سفید به منطقه ها گرراستای می فرایند.

مجوز صادرات دام عشایر ابلاغ شد

از سوی دیگر سید راهنمایی الله موسوی مدیرکل امور عشایر خوزستان گفت: استان ما به اسم قشلاق، عشایرپذیرترین استان کشور است. خوزستان در پاییز میزبان 39 هزار خانوار عشایری است. وی اضافه کرد: با توجه به خشک شدن بیش از 70 درصد چشمه های سر راه کوچ عشایر، تأمین آب و علوفه مورد احتیاج دام عشایر هنگام کوچ از بزرگ ترین اولویت های ما است. خوشبختانه مجوز صادرات دام به دستمان رسیده و از سوی دیگر عشایر می توانند با تحویل گرفتن علوفه از فروش دام تا چهار ماه آینده جلوگیری نمایند.

فضل خرم مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عشایری گفت: هر چند هنوز بیش از 85 هزار رأس دام از عشایر خریداری نشده اما کار صادرات 50 هزار دام عشایری کلید خورده که در صورت نداشتن تأثیر منفی بر قیمت گوشت قرمز ادامه می یابد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 667

به "پای خشکسالی به قشلاق عشایر رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پای خشکسالی به قشلاق عشایر رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید