سفر مشاور امنیت ملی غنی به روسیه؛چرخش در سیاست افغانستان

به گزارش وبلاگ راضانی، سفرحمدالله محب مشاور امنیت ملی اشرف غنی به مسکو همزمان با خروج نیروهای نظامی ناتو و آمریکا از افغانستان و تشدید حملات طالبان ازاهمیت زیادی برخوردار است و می تواند به منزله انتها سیاست یکجانبه گرایی کابل ازغرب به شرق محسوب گردد.

سفر مشاور امنیت ملی غنی به روسیه؛چرخش در سیاست افغانستان

محب در این سفر کوشش می نماید خطراتی امنیتی که ادامه پیشروی طالبان در شمال افغانستان متوجه روسیه و کشورهای آسیا میانه می گردد را به مقامات کرملین گوشزد کند.

امریکا و غرب ،افغانستان را در اوج ناامنی ها و قدرت گرفتن طالبان و سایر شبکه های تروریستی ترک می نمایند، خروج نظامیان غربی به باور بسیاری از آگاهان غیر مسئولانه بوده و کشور را به بحران های عمیق فرومی برد.

کارشناسان می گویند مقامات افغانستان تا به امروز سفرهای زیادی به مسکو داشته اند ولی سفر حمدالله محب در شرایط کنونی می تواند به منزله چرخش در سیاست خارجی افغانستان محسوب گردد.

دفتر مطبوعاتی شورای امنیت ملی افغانستان بیان کرد حمدالله محب برای گفت وگو با مقامات عالیرتبه امنیتی راهی روسیه شده است .

در ادامه این اطلاعیه اضافه شده است مشاور امنیت ملی اشرف غنی با نیکولای پاتروشیف مشاور امنیت ملی روسیه در باره همکاری های مشترک امنیتی ،منظره افزایش همکاری ها در زمینه صلح ،امنیت ،مبارزه با تروریسم و مقابله با مواد مخدرگفت وگو نموده است.

گفت وگو در باره افزایش ناامنی در شمال افغانستان و تاثیرات آن بر روسیه و کشورهای آسیای میانه از دیگر محور گفت وگوهای مشاوران امنیت ملی دو کشور اسم شده است.

مشاوران امنیت ملی افغانستان و روسیه برضرورت آتش بس اضطراری، شروع مذاکرات صلح، سرانجام جنگ و موجودیت یک افغانستان مستقل، حاکم و خودکفا تأکید نموده اند.

گفته شده است در این سفر محب علاقمندی کشورش برای دستیابی به تجهیزات و بالگردهای روسی اعلام نموده است.

در همین حال بعضی منابع خبری در افغانستان به نقل از سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نوشته است که وی همزمان با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان ابراز نگرانی نموده و گفته است که داعش، کوشش می نماید در شمال این کشور نیروی بیشتری جذب کند .

وی با هشدار در باره افزایش فعالیت داعش در افغانستان اظهار داشت این گروه می خواهد فعالیت خود را توسعه دهد.

در همین حال افق نیوز افغانستان هم در تحلیلی نوشته است که منظره همکاری های امنیتی کابل با شرق و غرب، افزون بر هر نتیجه ای که در پی داشته باشد، یک تحول مهم و مثبت است و انتظار می رود که این امر، به یکجانبه گرایی حاکم بر سیاست خارجی افغانستان که در نتیجه سیطره هژمونیک غرب به وجود آمده بود، سرانجام دهد..

این منبع افزوده است که این سفر محب زمینه ساز یک تغییر راهبردی و ریشه ای در دورنمای سیاست خارجی و راهبردی امنیتی افغانتسان خواهد شد، زیرا تجربه کشورهای همسایه به ویژه جمهوری های آسیای میانه نشان می دهد که رویکرد یکجانبه جانبه به غرب یا شرق، چالش برانگیز بوده و روش خردمندانه انتخاب راه وسط برای تعامل با هر دو قطب قدرت بین المللی است تا امنیت و مصونیت و توسعه و ترقی این کشور را فراهم کند.

سفر مشاور امنیت ملی افغانستان به روسیه در شرایط حساس کنونی که طالبان در مرزهای کشورهای آسیای میانه بسرعت در حال پیشروی است و مرز تجارتی بین افغانستان و تاجیکستان را در کنترل خود گرفته از اهمیت زیادی برخوردار است.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 553

به "سفر مشاور امنیت ملی غنی به روسیه؛چرخش در سیاست افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر مشاور امنیت ملی غنی به روسیه؛چرخش در سیاست افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید