دشت فادیا دشتی اسطوره پرور در خراسان رضوی

به گزارش وبلاگ راضانی، آیا تا به حال اسم دشت فادیا را شنیده اید؟ آیا می دانستید در گوشه ای از استان خراسان همچین دشتی وجود دارد؟ ما در این مقاله به آنچه شما در خصوص دشت فادیا نمی دانید می پردازیم.

دشت فادیا دشتی اسطوره پرور در خراسان رضوی

دشت فادیا در روستایی به نام ارخود واقع شده است .حال شاید در ذهنتان این سوال پیش بیاید که روستای ارخود کجاست؟ روستای ارخود در یکی از شهر های استان خراسان رضوی به نام باخرز واقع شده است و در گذشته از اهمیت زیادی برخوردار بوده و نام آن به همه منطقه تایباد اطلاق می شده است و کوه باخرز با ارتفاع بلندی در آن شهر واقع شده است و در عهد ناصرالدین شاه جمعیت عمده آنجا را ایرانیان تشکیل می دادند و امروزه زبان اصلی انها فارسی با لهجه باخرزی می باشد.

چرا به دشت فادیا دشت اسطوره پرور می گوییم؟

از آنجایی که صاحب این دشت به نام فادیا و همینطور نوه اش که سال ها در جهت حمایت مردم و اهالی ان دشت کوشیده اند و به مردمان آنجا از هیچ کمکی دریغ ننموده اند و همینطور با فداکاری هایی که از آنها به گوش می رسد می توان به این دشت اسطوره پرور گفت . در واقع دشت فادیا به همین دلیل به این اسم شهرت دارد . از آنجا که فادیا منجی آن دشت به حساب می آمد و لغت فادیا به معنای منجی و نجات دهنده می باشد و به همین دلیل بود که به او این لقب را دادند .

فعالیت اصلی فادیا ، صاحب دشت فادیا چه بود؟

همانطور که می دانید مرغوب ترین زعفران ها را در استان خراسان می توانیم پیدا کنیم در اصل زعفران در آب و هوایی مثل آب و هوای خراسان قابل کشت و بازدهی می باشد . معمولا شهر هایی با آب و هوای خشک و کویری برای این محصول مناسب می باشد و جایی که رطوبت باشد این محصول رشد نمی کند .فادیا نیز در این دشت حدود دویست سال پیش با توجه به شرایط آب و هوایی و زمین های حاصلخیزی که داشت به کشت زعفران مشغول بود و در آمد حاصل از ان را بین مردم دشت تقسیم می کرد.

نوه صاحب دشت فادیا ، حاج غلام نبی صوفی

خوب همانطور که در بالا گفتیم نوه فادیا نیز در جهت حمایت از مردم مانند فادیا عمل کرد و کشت و زراعت زعفران را همانند پدربزرگ خود ادامه داد و او نیز همه عمرش را در راه حمایت از مردم گذراند و به محبوبیت و مشهوریت زیادی دست پیدا نموده بود .حاج غلام نبی صوفی در سال 1310 به دنیا آمد و در سال 1395 به رحمت خدا رفت واز او نیز اسم خوب به یادگار ماند.

دشت فادیا امروزه در چه وضعیتی می باشد؟

همانطور که می دانید در طی سال ها و تغییر شرایط جوی و آب و هوایی و در نتیجه بارندگی های کمتر، بسیاری از رود ها و قنات ها خشک شده اند . دشت فادیا نیز امروزه تحت تاثیر همین شرایط قرار گرفته است و زمین های حاصلخیز خود را از دست داده است .چاه هایش خشک شده و آبی برای بهره برداری ندارد به همین دلیل است که سال ها هیچ فعالیت کشاورزی و زراعی در آنجا انجام نمی گردد .

از فعالیت های مردم دشت فادیا

بعد از اینکه فادیا دشت را آباد کرد و فعالیت خود را در زمینه زعفران آغاز کرد مردم را نیز زیر بال و پر خود گرفت و هر چه را بلد بود به انها نیز آموخت این کار وفعالیت یا به نوعی تجارت تا سال ها در آنجا ادامه داشت اما برخی از مردم به گلیم بافی و قالیچه بافی نیز مشغول بودند.برخی نیز به دامپروری مشغول بودند و محصولات لبنی فراوری می کردند و برای فروش آن به شهر ها می رفتند حتی برخی نیز به فراوری عسل مشغول بودند و زندگی خود را به وسیله همین کار ها می گذراندند

روستاهای و مناطق دیدنی اطراف دشت فادیا

در اطراف دشت فادیا ، روستا های سرسبز دیگری نیز مانند کردیان واقع شده است و چشمه ای نیز به نام چشمه زرد در یکی از روستاهای نزدیک دشت فادیا قرار گرفته است که به نوعی منطقه توریستی محسوب می گردد اما توریستی ترین منطقه آن اطراف منطقه درخت جوز می باشد که در دره ای سبز قرار گرفته است .مردم آن منطقه به زبان و گویش محلی به گردو جوز می گویند و ان منطقه نیز پر از درختان گردو می باشد و همچنین به دلیل سرسبزی و طبیعت بکری که دارد باعث شده هر ساله به خصوص بهار مردم زیادی به آن منطقه سفر نمایند و از طبیعت آنجا لذت ببرند.

نکته اخر:

در ایران مناطق و روستا های زیادی وجود دارد که اگر در خصوص آنها مطالعه کنیم به کشفیات جدیدی دست پیدا می کنیم ما در این مطالب خواستیم شما را با دشت فادیا آشنا کنیم امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید واندوخته ای کسب نموده باشید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 21 خرداد 1400 بروزرسانی: 21 خرداد 1400 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 479

به "دشت فادیا دشتی اسطوره پرور در خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دشت فادیا دشتی اسطوره پرور در خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید