تصویر زیبای هابل از خوشه ستاره ای

به گزارش وبلاگ راضانی، تلسکوپ فضایی هابل به تازگی تصویری از خوشه ستاره ای NGC 330 ثبت نموده است.

تصویر زیبای هابل از خوشه ستاره ای

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از ناسا، تلسکوپ فضایی هابل به تازگی تصویری از خوشه ستاره ای NGC 330 ثبت نموده است.

این خوشه در صورت فلکی توکانا واقع شده و در 1 آگوست 1826 به وسیله جیمز دانلوپ کشف شد؛ در توصیف این خوشه ستاره ای گفته شده که یک خوشه کروی، بسیار درخشان، کوچک، کمی کشیده که مملوء از ستاره است.

از آنجا که خوشه های ستارهای از یک ابر اولیه گاز و غبار تشکیل می شوند ، تمام ستاره های موجود در آنها تقریباً هم سن هستند؛ این ویژگی باعث می گردد آزمایشگاه های طبیعی مفید برای ستاره شناسان باشند تا بتوانند نحوه تشکیل و تکامل ستاره ها را بیاموزند. این تصویر از مشاهدات دوربین میدان باز 3 (Wide Field Camera 3) هابل استفاده می نماید و شامل داده های دو تحقیق نجومی بسیار فرق دارد. خوشه ستاره ای مجموعه ای از ستارگان هستند که با نیروی گرانشی در کنار یکدیگر نهاده شده اند.

تلسکوپ فضایی هابل تلسکوپی است که در سال 1990 به وسیله شاتل دیسکاوری در مدار گردش نهاده شد؛ اگرچه هابل نخستین تلسکوپ فضایی نبود ولی یکی از بزرگترین و پرکاربردترین ها به تعداد می آید. بعضی معتقدند که هابل مهم ترین ابزار ساخته شده در کل تاریخ علم است. داده های این تلسکوپ در سال 2019 به نگارش تقریباً هزار مقاله علمی منجر شد و همچنان در خط مقدم اکتشاف است.

تصویر تلسکوب هابل از خوشه ستاره ای NGC 330

این تصویر که با تلسکوپ فضایی هابل ناسا گرفته شده، خوشه ستاره ای NGC 330 را نشان می دهد که در حدود 180 هزار سال نوری با ما فاصله دارد؛ این خوشه که در صورت فلکی توکانا (توکان) قرار گرفته است شامل تعداد زیادی ستاره است که بسیاری از آنها در این تصویر قابل توجه پراکنده شده اند.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 551

به "تصویر زیبای هابل از خوشه ستاره ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویر زیبای هابل از خوشه ستاره ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید