خوب و بد رژیم غذایی گیاهی برای بچه ها

به گزارش وبلاگ راضانی، محققان دریافتند که رژیم های گیاهی در بچه ها ممکن است فواید قلبی داشته باشد اما خطراتی برای رشد آنان هم به همراه خواهد داشت.

خوب و بد رژیم غذایی گیاهی برای بچه ها

به گزارش خبرنگاران، محققان کالج دانشگاهی لندن (UCL) و موسسه سلامت یادبود بچه ها در ورشو (مرکز لهستان) اظهار کردند: بچه های که رژیم های غذایی وگان دارند، از نظر قلب و عروق سالم تر و چربی بدن کمتری نسبت به سایر بچه ها دارند، اما این رژیم غذایی ممکن است بر رشد، محتوای مواد معدنی استخوانی و ریزمغذی ها تاثیر بگذارد. نتایج آنالیز دیگری نشان داد، بچه های که رژیم های غذایی گیاهی دارند در مقایسه با همتایان خود کمبود تغذیه کمتری دارند اما سلامت قلب و عروق آنان هم پایین تر است.

این آنالیز در بین سال های 2014 تا 2016 و بر روی 187 کودک پنج تا 10 ساله در لهستان انجام شد. شرکت نمایندگان شامل 63 نفر گیاهخوار، 52 نفر وگان و 72 فردی بودند که از تمام مواد غذایی استفاده می کردند. این افراد با گروه بچه های که رژیم غذایی گوشتی داشتند مورد مقایسه قرار دریافتد.

محققان سپس اطلاعات مربوط به رشد، ترکیب بدن، خطر مسائل قلبی و عروقی و شرایط ریزمغذی ها را در بچه ها گیاهخوار یا رژیم غذایی وگان جمع آوری و آنها را با گروه بچه ها با رژیم غذایی گوشتی مقایسه کردند.

بچه های که انواع مواد غذایی را مصرف می کردند به گونه ای انتخاب شدند که از نظر جنس، سن، تحصیلات مادران و محل زندگی (روستایی یا شهری) با گیاه خواران و افرادی که رژیم غذایی وگان دارند، کاملا مطابقت داشته باشند. مدت زمان میانه قرار دریافت در معرض رژیم های غذایی بدون گوشت برای رژیم غذایی وگان پنج سال و سه ماه و برای گیاه خواران پنج سال و 9 ماه بود. گروه محققان پس از در نظر دریافت شرایط خانوادگی بچه ها، الگوی تغذیه زودرس، رشد و فعالیت بدنی دریافتند که رژیم های وگان و گیاه خواری ممکن است در تفاوت نتایج سلامتی بچه ها نقش علیتی داشته باشند.

پروفسور جاناتان ولز محقق این آنالیز اضافه کرد: می دانیم که افراد به دلایل مختلفی از جمله افزایش رفاه حیوانات و کاهش تاثیر انسان بر آب وهوا تمایل بیشتری برای رژیم های غذایی گیاهی دارند. در واقع، اکنون تغییر جهانی به سمت رژیم های غذایی گیاهی برای جلوگیری از تغییرات آب وهوا بسیار مهم شناخته می گردد و ما هم به شدت از این کوشش حمایت می کنیم. بعلاوه می دانیم که تا به امروز تحقیقات در خصوص تاثیر سلامتی این رژیم ها بر روی بچه ها محدود بوده و بیشتر تحقیقات درباره ارزیابی قد و وزن در بچه ها گیاه خوار اجرا شده و نتایج مهمی در بچه ها با رژیم غذایی گیاهی و وگان را نشان داده است.

نتایج این آنالیز نشان داد، بچه های که رژیم های وگان را دنبال می نمایند به طور میانه سه سانتی متر کوتاه تر، 4 تا 6 درصد محتوای مواد معدنی استخوانی کمتر و بیش از سه برابر کمبود ویتامین ب 12(B12) نسبت به گیاه خواران دارند. بعلاوه 25 درصد سطح پایین تری از لیپوپروتئین های کم چگالی (LDL)، کلسترول بد و سطح پایین تر چربی بدن دارند.

دکتر مالگورزاتا دزموند، محقق اول این آنالیز گفت: در ابتدا از مشخصات سلامتی نامناسب قلب و عروق بچه ها گیاهخوار متعجب شدیم، اما داده های غذایی آنان نشان داد که از یک نوع رژیم غذایی گیاهی نسبتا فرآوری شده با مقادیر سالم فیبر و قند در مقایسه با رژیم غذایی وگان استفاده می نمایند. بعلاوه در رژیم های غذایی گیاهی هیچ تضمینی برای سلامتی نیست و باید غذاهای سالم را انتخاب کنیم. محققان بر ضرورت مصرف ویتامین ب 12 و ویتامین دی (D) مکمل در رژیم های گیاهی تاکید کردند و برای افزایش آگاهی در خصوص این مسئله در میان خانواده های بچه ها با رژیم غذایی گیاهی و وگان باید کارهای بیشتری انجام گردد.

پروفسور مری فوترل، محقق دیگر این آنالیز اضافه کرد: به حداکثر رساندن سلامت استخوان در بچه ها با هدف کاهش پوکی استخوان و احتمال شکستگی توصیه می گردد.

محققان اسم کردند: اگر کمبودهای ناشی از رژیم غذایی تا دوران بلوغ ادامه یابد، می تواند عواقب نامطلوب استخوانی در سنین بالاتر را افزایش دهد.

پروفسور ولز گفت: نتایج تحقیقات نشان می دهد که باید توصیه های بیشتری به مردم در خصوص چگونگی تغذیه سالم به وسیله رژیم های گیاهی ارائه دهیم. این امر به ویژه برای بچه ها بسیار حائز اهمیت است، زیرا ممکن است در دوره رشد احتیاجهای غذایی بیشتری داشته باشند و برای یاری به حداکثر رساندن فواید سلامتی رژیم های گیاهی در بچه ها تحقیقات بیشتر احتیاج است.

منبع: ایسنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 تیر 1400 بروزرسانی: 23 تیر 1400 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 536

به "خوب و بد رژیم غذایی گیاهی برای بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوب و بد رژیم غذایی گیاهی برای بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید