تور مجازی: صحرای نامیب

به گزارش وبلاگ راضانی، نامیبیا کشوری آفریقایی است که در همسایگی جمهوری آفریقای جنوبی قرار گرفته است و قسمت اعظم آن را بخش های کوهستانی تشکیل می دهند. فلات مرکزی نامیبیا صحرای نامیب است که از یک طرف به اقیانوس اطلس و از سوی دیگر به صحرای کالاهاری می رسد، در جنوب با رود تورنج و از شمال با جنگل هایی محصور شده است.

تور مجازی: صحرای نامیب

تمام بخش غربی نامیبیا را صحرای نامیب پوشانده است و حتی از مرزهای نامیبیا فراتر رفته و بخش های جنوبی آنگولا و شمال استان کیپ آفریقای جنوبی را فرا گرفته است. پارک ملی نامیب ناکلوفت (The Namib-Naukluft National Park) بیشتر بخش های صحرای نامیب و کوهستان ناکلوفت را شامل می شود. مساحت کلی آن 50,000 کیلومتر مربع است و یکی از بزرگ ترین پارک های ملی جهان به شمار میرود (بزرگ ترین پارک نامیبیا و سومین پارک بزرگ قاره آفریقا).

مشهورترین بخش این پارک سوسوسلی (Sossusvlei) نام دارد. سوسوسلی صفحه ای از جنس خاک رس است که بزرگ ترین تپه های شنی جهان (325 متر ارتفاع) را در دل خود جای داده است. رنگ این تپه ها بین زرد و نارنجی تا قرمز تیره و قهوه ای مایل به قرمز متغیر است. قرار گرفتن این رنگ های زیبا در کنار حفره های نمکی، تضاد خیره کننده ای به وجود آورده است. بادهای قوی ای که از جهات مختلف در این صحرا می وزند، اشکال زیبایی از تپه های شنی ایجاد نموده اند که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می نماید. در فصل سرما (ماه فوریه) که مدت کوتاهی طول می کشد، این دشت بیابانی با آب رود سائوچوب (Tsauchab) پر می شود.

پارک ملی ددولی (Deadvlei) در سوسولی قرار گرفته است. قرن ها پیش، در این محل باران های فراوانی می باریده و آبادی زیبایی پر از درختان زیبا و برکه های گوارا وجود داشته است. اما کم کم در اثر تغییرات آب و هوایی، برکه ها خشک و بعدها با شن و ماسه پر شدند، درختان زیبا در اثر تابش شدید نور خورشید خشکیدند و برخی سوختند. اکنون، ددولی دره ای بیش نیست، دره ای پوشیده از به جای مانده های درختان و آسمان زیبای آبی و تپه های شنی رنگارنگ.

صحرای نامیب یکی از قدیمی ترین لایه های سطحی زمین است و از تخته سنگی بزرگ تشکیل شده که بیش از 500 میلیون سال قدمت دارد. قدیمی ترین آثار حیات بشر در این صحرا به دوران اولیه عصر حجر باز می شود. این صحرا به ساحل اسکلت هم معروفیت دارد؛ دادن چنین نامی به این صحرا بی علت نیست، چرا که مه غلیظ، تخته سنگ های غول پیکر، طوفان های شدید و جریان سرد بنگوئلا در نزدیکی دماغه امید نیک (شبه جزیره ای صخره ای مشرف به اقیانوس اطلس) شرایط خطرناکی برای کشتی ها به وجود می آورد (بقایای کشتی شکسته های بسیاری در آن حوالی دیده می شوند).

در وصف زیبایی میراث طبیعی و حتی فرهنگی نامیبیا هر چه گفته شود کم است، باید رفت و زیباترین های خلقت را در این سرزمین آفریقایی از نزدیک دید. اما تماشا تصاویر پانوراما هم خالی از لطف نیست.

تور مجازی روزهای فرد، ساعت 10:15 شب در خبرنگاران منتشر می شود. برای دسترسی به مقاله های این بخش به صفحه اختصاصی تور مجازی مراجعه کنید.

منبع: کجارو / africapoint.com / airpano.com / namibian.org
انتشار: 10 بهمن 1400 بروزرسانی: 10 بهمن 1400 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 773

به "تور مجازی: صحرای نامیب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور مجازی: صحرای نامیب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید