نهاد المشنوق مهره جدید سعودی ها برای کنار زدن سعد حریری

به گزارش وبلاگ راضانی، منابع می گویند وزیر کشور سابق لبنان درحال تشکیل یک جبهه جدید است که در واقع یک تشکل سیاسی سعودی در داخل لبنان محسوب می گردد.

نهاد المشنوق مهره جدید سعودی ها برای کنار زدن سعد حریری

به گزارش خبرنگاران، به نوشته روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم، از دوره ای پیش نهاد المشنوق، وزیر کشور سابق لبنان و نماینده لبنانی جدا شده از جریان المستقبل و رهبرش سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان مشغول فعالیت هایی است.

پیشتر اختلافاتی باعث دور شدن المشنوق از حزب المستقبل شد. نقطه اختلاف وی و حریری حل و فصل بحران ریاست جمهوری لبنان بود که چند سال پیش در پی آن توافق شد میشل عون رئیس جمهوری و حریری نخست وزیر گردد.

مساله جالب توجه این است که خود المشنوق در ترسیم این توافق که بعدا موجب اختلاف بین او و حریری شد، نقش داشت. مساله جالب تر این است که المشنوق درحال حاضر علیه حزب الله و ایران موضع گیری می نماید. این درحالی است که قبلا در هماهنگی و مذاکره با حزب در داخل جریان المستقبل نقش داشت. همین باعث شده در معرض نقدها زیادی از سوی المستقبل و بقیه قرار گیرد.

از مدت ها پیش گفته می گردد که المشنوق فاصله چندانی با تبدیل شدن به گزینه عربستان در لبنان ندارد. شاید برای همین باشد که وی می خواهد خارج از جریان المستقبل نقش سیاسی داشته باشد. به نظر می رسد این مساله عملا اتفاق افتاده باشد.

المشنوق اعلام نموده که گروهی از دوستان از جمله بعضی از شخصیت های قدیمی دوره رفیق حریری، نخست وزیر فقید لبنان برای تأسیس جبهه جدیدی به نام جنبش استقلال سوم کوشش می نمایند.

المشنوق در اظهاراتی واهی علیه ایران مدعی شده است: سه راهکار داریم. راهکار اول تسلیم شدن که مطمئنا این را نمی پذیریم. راهکار دوم قبول حل و فصلی است که نمی تواند به نفع حاکمیت، آزادی و استقلال باشد و احتمال سوم تشکیل جبهه سیاسی مخالف از سوی بسیاری از طرف ها است که مأموریت آن آزادی تصمیمات سیاسی لبنان از اشغال سیاسی ایران است.

وی گفت: جنبش استقلال سوم هیچ ارتباطی با حریری و نخست وزیران سابق ندارد.

تشکل جدید المشنوق به شکل اساسی در داخل طایفه و نخبه های سنی سیاسی است و این یعنی به ضرر جریان المستقبل خواهد بود و اگر اخبار درست باشند و المشنوق به گزینه عربستان تبدیل شده باشد این یعنی عربستان تصمیم گرفته یک ساختار سیاسی در داخل طایفه سنی در لبنان تشکیل دهد که بساط را از زیر پای حریری بکشد اما انتخاب المشنوق برای مقابله با حزب الله و آنچه اشغال لبنان توسط ایران خوانده شده متناسب با مرحله آینده در سطح منطقه نیست چراکه حل و فصل ها و آتش بس و تغییر اظهارات خصمانه بین طرف ها و به ویژه عربستان و ایران شروع شده است و این عنوانی که المشنوق برای داخل و سنی های لبنان انتخاب نموده احتمالا در مقابله با میانه روی سعد حریری باشد نه عنوانی برای سیاست کلی که در قبال این حزب داشته باشد. شاید بهاء حریری، برادر بزرگتر سعد حریری نیز زمانی که تصمیم گرفت وارد عرصه سیاست در لبنان گردد به این مساله توجه نموده بود المشنوق تنها کسی نیست که به فکر تشکیل جریان جدید افتاده است. قبل از او بهاء حریری نیز با حمایت امارات این کار را نموده بود. طرف های دیگری نیز خارج از طایفه سنی لبنان فعالیت سیاسی با دستور ریاض یا ابوظبی انجام داده بودند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 خرداد 1400 بروزرسانی: 28 خرداد 1400 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 490

به "نهاد المشنوق مهره جدید سعودی ها برای کنار زدن سعد حریری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهاد المشنوق مهره جدید سعودی ها برای کنار زدن سعد حریری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید