ترامپ در مخمصه قول هایش

به گزارش وبلاگ راضانی، موضوع مهاجرت با کوشش ها برای مذاکره و تصویب اصلاحیه توافق تجارت آزاد امریکای شمالی موسوم به نفتا با کانادا و مکزیک، برنامه یاری های خارجی در امریکای مرکزی و اختلافات بی شمار بین وزارتخانه های دادگستری، امنیت داخلی، بهداشت و خدمات انسانی، امور خارجه و سازمان های دیگری که در این زمینه مسئولیتی داشتند، در هم آمیخته بود. این مسائل عمدتاً به دلیل آشفتگی حاکم بر روندهای تصمیم گیری درباره سیاست های داخلی بود که نشانه ای دال بر کمرنگ شدن این مسائل هم مشاهده نمی شد.

ترامپ در مخمصه قول هایش

با وجود اینکه کوشش می کردم خود را از مسائل مهاجرتی دور نگه دارم، اما ظاهراً این موضوع خودش به دنبال من می آمد. کوشنر که اکنون به دلیل تأثیر تنش ها درباره بازنگری در نفتا، درگیر مسائل مهاجرتی شده بود به ملاقات من آمد و گفت نیلسن و وزارت امنیت داخلی با دولت مکزیک در حال مذاکره هستند در حالی که مجوز وزارت خارجه را ندارند. این موضوع اگر صحت داشت به معنای دور زدن وزارت خارجه بود. کوشنر چند روز بعد از این ملاقات، در روز شنبه به من زنگ زد تا بگوید ترامپ از او خواسته مسئولیت طرح مهاجرتی را برعهده بگیرد اما او نپذیرفته است زیرا احساس می نماید کِلی با وجود بی کفایتی نیلسن و تبعات منفی اقداماتش همچنان از او حمایت می نماید. چنین حمایتی باعث شده بود مهاجرت به معضلی حل نشدنی تبدیل گردد. ترامپ از کوشنر پرسیده بود: بولتون چطور؟ او می تواند این مسئولیت را برعهده بگیرد؟ کوشنر پاسخ داده بود شک دارد که من علاقه ای به این کار داشته باشم. ترامپ در مقابل به کوشنر گفته بود که جان فوق العاده است. او از عهده این کار بر می آید. همه این چیزها و تصمیمات را از بولتون دارم. او واقعاً فوق العاده است. می توانی از او بپرسی که آیا این مسئولیت را قبول می نماید، یا نه؟ کوشنر گفته بود که به هر حال هر کسی که انتخاب گردد با کلی درگیری خواهد داشت و ترامپ پاسخ داده بود؛ بولتون از کلی نمی ترسد و بر او غلبه خواهد نمود. با خودم فکرمی کردم این عالی است. این یک شنبه فوق العاده برای من است.

صبح روز دوشنبه که با روز کلمب (جشن سالروز ورود کریستف کلمب به امریکا) مصادف شده بود، با استفن میلر مسئول اصلی سیاست مهاجرتی کاخ سفید ملاقات کردم. وقتی مشغول صحبت بودیم کوشنر وارد شد و پرسید من هم می توانم به توطئه های شما ملحق شوم!؟ پیش از آن من پیامی را برای پمپئو ایمیل نموده بودم. پمپئو موافق این بود که مسائل مهاجرتی مربوط به مکزیک باید به شکل کارآمدتری در دستور کار شورای امنیت ملی قرار بگیرد. این شورا اگر نگوییم سال ها، دست کم ماه ها از همکاری نکردن وزارت امنیت داخلی مستأصل شده بود. وزارت امنیت داخلی نمی خواست هماهنگ باشد. نظر شخصی من این بود که مهاجرت قانونی کنترل شده منافع بیشتری برای امریکا دارد در حالی که مهاجرت غیرقانونی، اصل حاکمیت کشور را تضعیف می نماید؛ اصلی که در آن تأکید شده امریکا و نه مهاجران بالقوه، درباره اینکه چه کسی وارد این کشور گردد، تصمیم می گیرد.

موضع من کاملاً روشن بود: کوشش نیلسن برای جلب یاری کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور مهاجران برای تصمیم گیری درباره اینکه چه کسی اجازه ورود به خاک امریکا را داشته باشد، به شکل بدی معیوب بود. نمی شد چنین تصمیمی را که به مسائل بنیادین حاکمیتی کشور مربوط بود به یک نهاد بین المللی واگذار کنیم.

در روزهای پایانی هفته در جلسه دیگری در اتاق بیضی که ربطی به این موضوع نداشت و من، نیلسن، پمپئو و بعضی دیگر از مقامات در آن شرکت داشتیم، ترامپ بار دیگر با لحنی انتقادآمیز گفت: ما نسبت به هر دولت دیگری، بدترین عملکرد را در مرزها داشته ایم. من با شعار تأمین امنیت مرزها در انتخابات شرکت کردم و پیروز شدم. ما شرایط ملی اضطراری را داریم که می توانیم آن را اجرا کنیم. ترامپ سپس به موضوع یافتن مبلغی در بودجه پنتاگون و اختصاص آن به ساخت دیوار مرزی که از مدت ها قبل وعده آن را داده بود، پرداخت. ناراحتی و خشم ترامپ تا حدی به دلیل گزارش های هیجانی رسانه ها درباره کاروان های مهاجران غیرقانونی بود که به وسیله امریکای مرکزی راهی مرزهای ما شده بودند. ترامپ هجوم مهاجران غیرقانونی را دلیلی روشن برای اثبات محقق نشدن تعهدات انتخاباتی اش در سال 2016 قلمداد می کرد.، ایران

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 7 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اسفند 1399 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 291

به "ترامپ در مخمصه قول هایش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ در مخمصه قول هایش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید