برگزیت، اعلام طرح اضطراری کمیسیون اروپایی برای بدترین سناریوی مالی

به گزارش وبلاگ راضانی، رسانه های غربی از ناامیدی بروکسل و لندن درباره دستیابی به توافقی تجاری برای دوران بعد از برگزیت و آماده شدن آنها برای وقوع بدترین سناریوی مالی برای طرفین (برگزیت بدون توافق) خبر می دهند.

برگزیت، اعلام طرح اضطراری کمیسیون اروپایی برای بدترین سناریوی مالی

با ما سفر کنید و با تور اروپا زمستان 1400 از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، به نقل از ان تی وی آلمان، خبرها حاکی از آن است که انگلیس و اتحادیه اروپا از دستیابی به توافق تجاری برای دوران بعد از برگزیت ناامید شده و خود را برای برگزیت بدون توافق آماده می نمایند.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در سخنانی انتظارات برای دستیابی به چنین توافقی را کاهش داده و گفته است: احتمال زیادی وجود دارد که توافقی تجاری برای بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شکل نگیرد.

وی روز گذشته در سخنانی گفت: اکنون احتمال زیادی وجود دارد که ما به راه حلی شبیه مناسبات بین استرالیا با اتحادیه اروپا و نه مشابه روابط کانادا و اتحادیه اروپا دست پیدا کنیم و این به مفهوم بد بودن آن نیست.

به نوشته بی بی سی جانسون به خبرنگاران گفته است مذاکره نمایندگان وی آماده اند راستا دیگری را طی نمایند. جانسون گفته است که آماده سفر به برلین و پاریس (برای حل اختلافات) هم هست. با این همه وی از شرکت ها و مردم خواسته است برای برگزیت بدون توافق آماده شوند.

ملاقات حضوری چهارشنبه شب جانسون و فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی برای حل اختلافات برگزیت هم نتوانست دردی از بن بست مذاکرات دوا کند و اختلافات را رفع کند.

کمیسیون اروپایی بعد از ملاقات فون در لاین با جانسون اعلام نمود که اختلافات اساسی در مذاکرات همچنان ادامه دارد.

با این همه بنا بر این شد تا تیم های مذاکره نماینده به سرعت مجددا گرد هم آیند و سعی نمایند ظرف 4 روز آینده و تا روز یکشنبه نکات مورد اختلاف را رفع نمایند.

رئیس کمیسیون اروپایی اعلام نمود که تا خاتمه هفته در این باره تصمیم گیری خواهیم کرد.

زمان برای دستیابی به توافق تجاری با انگلیس به سرعت در حال گذر و کوتاه است؛ چراکه مجلس اروپا و احتمالاً مجلس های ملی باید زمان داشته باشند تا قبل از 31 دسامبر امسال توافق احتمالی صورت گرفته را تصویب نمایند.

لندن و بروکسل پس از خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا در روز 31 ژانویه امسال میلادی (11 بهمن 98) گفت وگوهای دوجانبه بر سر آینده روابط خود را شروع کردند؛ اما به گفته مقامات هر دو طرف تا به حال چندین دور مذاکرات در این باره برای دستیابی به یک توافق به هیچ نتیجه ای نرسیده است.

دوران گذار انگلیس با خاتمه امسال میلادی به اتمام می رسد و بعد از آن انگلیس باید اتحادیه گمرکی و بازار داخلی اروپا را ترک کند.

اگر تا آن زمانی توافقی حاصل نگردد برگزیت سخت به وقوع خواهد پیوست که عواقب مالی بسیار بدی برای طرفین خواهد داشت.

همچنان طرفین در سه موضوع مهم اختلافات اساسی دارند که عبارتند از مسئله ماهیگیری، رقابت منصفانه و چارچوبی برای اجرای توافقات.

حالا در این شرایط اتحادیه اروپا خود را برای بدترین حالت یعنی برگزیت بدون توافق آماده می نماید. کمیسیون اروپایی برای این منظور قواعد اضطراری برای عدم توافق تجاری با انگلیس تا اول ژانویه را منتشر نموده است.

فون در لاین با تاکید بر اینکه مذاکرات همچنان ادامه دارد در عین حال گفته است: هیچ تضمینی وجود ندارد که توافق تجاری برای دوران بعد از برگزیت به موقع شکل گیرد. این وظیفه ما است که برای وقوع هر سناریویی آماده باشیم.

کمیسیون اروپایی طرح هایی را ارائه داده که در صورت برگزیت بدون توافق از بعضی اختلالات در حمل و نقل های هوایی و جاده ای کاسته گردد.

کمیسیون اروپایی اعلام نموده که بدون توافق تجاری به موقع بعضی بخش ها آسیب ویژه ای خواهند دید. بر این اساس برای ترافیک هوایی و جاده ای بین انگلیس و اتحادیه اروپا باید ابتدا برای مدت 6 ماه قواعد ویژه ای اعمال گردد؛ به شرطی که انگلیس هم این طرح را بپذیرد. کمیسیون اروپایی همچنین این قواعد ویژه برای ماهیگری را هم مد نظر قرار داده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

بعضی کشورهای عضو اتحادیه اروپا هفته های اخیر از کمیسیون اروپایی درخواست نموده بودند که قوانین اضطراری برای شرایط برگزیت بدون توافق را منتشر کند اما کمیسیون اروپایی به دلیل احتمال تاثیرگذاری این اقدام بر فرایند مذاکرات از این کار اجتناب می کرد.

اما حالا کمیسیون اروپایی با توجه به امید کمی که به موفقیت مذاکرات دارد این طرح اضطراری را منتشر نموده است. مجلس اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه هم باید این قوانین اضطراری را تصویب نمایند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

دولت انگلیس اعلام نموده که این قوانین اضطراری را مورد آنالیز قرار خواهد داد و بویژه در بخش ماهیگیری واکنش محتاطانه ای اتحاذ نموده است.

یک سخنگوی انگلیس اعلام نموده که می خواهد از اول ژانویه کنترل کامل آب های انگلیس را در دست گیرد. وی گفته است: دولت انگلیس هرگز توافقی را که با شرایط ما به عنوان یک کشور ساحلی مستقل سازگار نیست را نخواهد پذیرفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 دی 1399 بروزرسانی: 18 دی 1399 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 203

به "برگزیت، اعلام طرح اضطراری کمیسیون اروپایی برای بدترین سناریوی مالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزیت، اعلام طرح اضطراری کمیسیون اروپایی برای بدترین سناریوی مالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید